Blog

Citotijd Het is weer januari, tijd voor Cito’s! Het ene kind laat het gelaten over zich heen komen, voor het andere kind een periode van spanning en stress. Waarom zijn die Cito’s er eigenlijk? Wat betekenen die letters en hoe moet ik de scores interpreteren? Hoe het allemaal begon In 1966 maakten kinderen in Amsterdam de eerste Amsterdamse schooltest. Deze test was ontwikkeld door dhr. De Groot. Hij ontwikkelde een instrument dat alle kinderen dezelfde kansen gaf om te laten zien wat ze konden. Afkomst, geld, status of woonplaats bepaalden niet langer het vervolgonderwijs. Twee jaar later, werd het Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling (Cito) opgericht. Dit bedrijf werd verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een test die ervoor zorgde dat kinderen uit de zesde klas (nu groep 8), een passend advies richting het vervolgonderwijs konden krijgen. En nu, ruim 50 jaar later, wordt er op een groot deel van de basisscholen in Nederland, nog steeds gebruik gemaakt van de Citotoetsen. Op sommige scholen als Eindtoets, maar op de meeste scholen wordt gebruik gemaakt van het gehele leerlingvolgsysteem. Cito LOVS Het LOVS is een leerlingvolgsysteem, waarmee de kinderen twee maal per jaar worden getoetst. Dit gebeurt rond de maanden januari en juni. Zo is er een meting halverwege het jaar en aan het einde van het jaar. Uit die metingen (toetsen) volgen scores, maar wat houden die scores nu precies in? Wanneer een kind een III score behaalt, functioneert het kind op het landelijk gemiddelde. Een II of I valt boven het landelijk gemiddelde en een IV of V score valt eronder. Wanneer er een CIII score wordt behaald, functioneert het kind op het landelijk gemiddelde, terwijl het kind bij een C IV score net iets onder het landelijke gemiddelde zit. Voorheen werden vooral de letters A t/m E gebruikt, tegenwoordig ziet men steeds vaker de Romeinse cijfers I t/m V.