Welke methodes worden gebruikt?

Naast het gebruik van talloze spelletjes, bewegend leeractiviteiten, internetsites en taal -en rekenmaterialen, wordt er in de praktijk gebruik gemaakt van een aantal methodes.

Rekenen

In de praktijk gebruiken we diverse methodes en materialen om aan de rekenstrategieën van groep 3 t/m 8 te werken. 

Eén daarvan is Rekensprint. Met Rekensprint oefenen we het snel en correct uitrekenen van + en - sommen tot 100. Het is bedoeld voor kinderen vanaf ongeveer 6 à 7 jaar die weinig begrip hebben van getallen en sommen t/m 100. Wanneer je kind moeite heeft met het tellen van hoeveelheden, het uitspreken of schrijven van de getallen, met voor- of achterwaarts tellen in het domein t/m 100, wanneer je kind niet vlot weet welk getal direct voor of na een gegeven getal komt en/of wanneer je kind problemen heeft met het begrijpen en kunnen toepassen van rekentaal, dan is deze methode ideaal om aan het getalbegrip t/m 100 te werken.

Een andere methode die gebruikt wordt, is Met Sprongen Vooruit. Met ruim 150 oefeningen en spellen, oefenen we het optellen en aftrekken t/m 100 (groep 3 en 4). Het gaat om een tiental onderdelen: tellen, ordenen & lokaliseren, springen naar getallen, aanvullen tot 10, splitsingen en sprongen van 10, eigen producties, opereren op de lege getallenlijn, bijna-verdwijnsommen en rekenen op formeel niveau.

Spelling en technisch lezen

Scholen gebruiken verschillende spellingmethodes. Elke spelling RT is dan ook anders. 
Er wordt gewerkt met de spellingregels die de kinderen op school leren. Zo sluit de RT naadloos aan bij wat uw kind leert op school. 
Afhankelijk van de hulpvraag kan er voor de spelling RT gebruik gemaakt worden van de methode Taal in blokjes. Deze methode kan naast alle spellingmethodes worden gebruikt en is vooral bedoeld voor zwakke spellers en voor kinderen met (een vermoeden van) dyslexie. De methode Taal in blokjes koppelt klanken aan kleuren. Zo leren de kinderen stap voor stap woorden bouwen. Dit helpt hen de klanken en letters te automatiseren, zodat het spellen van woorden makkelijker gaat. Ook bij deze methode worden dus de spellingregels van school gevolgd.

Tevens kan deze methode gebruikt worden om te leren lezen. Kinderen die moeite hebben met het aanvankelijk leesproces (leren lezen in groep 3) of het voortgezet lezen (vanaf groep 4), leren sneller de letters verklanken, doordat er met kleuren wordt gewerkt.

Een impressie...

Share by: